Σε συνέχεια της κρατικής οδηγίας για τροποποίηση (ΦΕΚ 1390, 9/3/2023, σελ. 12318) στις παροχές εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε ‘Κέντρα Διημέρευσης – Ημερήσιας Φροντίδας ΑμΕΑ’ αλλά και της Π.Ο.Σ.Γ.Κ.ΑμΕΑ για την εκπόνηση προγράμματος ‘Σεξουαλικής αγωγής και Υγείας’ προς τους Ωφελούμενους του Κέντρου μας, η Διεπιστημονική μας Ομάδα (Ψυχίατρος, Ψυχολόγος, Εκπαιδεύτριες, Νοσηλεύτριες), συμπεριέλαβε το συγκεκριμένο πρόγραμμα διαπαιδαγώγησης στα εβδομαδιαία ‘Εργαστήρια Δημιουργικής Απασχόλησης’, για όσους Ωφελούμενους/ες επιθυμούν (με γραπτή συγκατάθεση) οι Γονείς και Κηδεμόνες τους, να συμμετάσχουν.
ΣΚΟΠΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:
Το πρόγραμμα των ‘Κοινωνικών Δεξιοτήτων Σεξουαλικής Διαπαιδαγώγησης και Υγειάς’, αφορά σε ειδική αγωγή, γνώσης και σκέψης καθώς και καλλιέργειας δεξιοτήτων ζωής στα θέματα του φύλου, των δικαιωμάτων, της ψυχικής και σωματικής υγείας, της ασφάλειας, της προστασίας, του σεβασμού της γενετήσιας αξιοπρέπειας και της ισότητας. Η θεματολογία και το εκπαιδευτικό υλικό διαφοροποιείται κατά ηλικία και το νοητικό δυναμικό σε νοητικά στερούντα άτομα. Στο πρόγραμμα που πραγματοποιείται, οι Ωφελούμενοι μαθαίνουν να επεξεργάζονται τα: συναισθήματα, τις επιθυμίες, τη φιλία καθώς και δεξιότητες αυτομέριμνας και υγιεινής, τη διάκριση του καλού και του κακού ως προς την εκμετάλλευση και τη γενετήσια αξιοπρέπεια, την ενσυναίσθηση και την καλλιέργεια σχέσεων εμπιστοσύνης με τους ενήλικες. Στο πνεύμα της σύγχρονης κοινωνίας του 21ου αιώνα, η σωστή ενημέρωση και διαπαιδαγώγηση μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά για το Ωφελούμενο ΑμΕΑ, όχι μόνο στο να μάθει το σώμα και τα συναισθήματα του αλλά και στην πρόληψη φαινομένων σεξουαλικής παρενόχλησης.
ΣΤΟΧΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:
α) Η Ενημέρωση και η Ευαισθητοποίηση των Ωφελούμενων του ΚΔ-ΗΦ για την σημασία της Σεξουαλικής Αγωγής σε Άτομα με Ειδικές Ανάγκες (ΑμΕΑ),
β) Ο Εμπλουτισμός των γνώσεων σε ΑμΕΑ,
γ) Η Βελτίωση και η Γενίκευση Κοινωνικών Δεξιοτήτων των ΑμΕΑ (Μείωση δυσλειτουργικών συμπεριφορών, δημιουργία ποιοτικότερων σχέσεων),
δ) Η Αποτροπή περιστατικών βίας, σεξουαλικής παρενόχλησης ή /και κακοποίησης.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ:
Το πρόγραμμα διενεργείται με την ανάπτυξη εβδομαδιαίων δίωρων (2) ομαδικών συναντήσεων, που συντονίζονται πάντοτε από εκπαιδευτικούς – επαγγελματίες υγείας (Ειδική Παιδαγωγός, Κοινωνική Λειτουργός, Νοσηλεύτρια, Ψυχολόγος, Ψυχίατρος,) εντός σχολικού ωραρίου. Οι συναντήσεις έχουν βιωματικό χαρακτήρα, δεδομένου ότι αυτός αξιολογείται όχι απλώς ως σημαντικό αλλά και ως απαραίτητο, διότι μόνο μέσα από βιωματική μάθηση αποτυπώνονται οι νέες δεξιότητες και γνώσεις στα ΑμΕΑ, αξιοποιώντας δράσεις με: οπτικοακουστική αλληλεπίδραση (εκπαιδευτικά ντοκιμαντέρ, τηλεοπτικά προγράμματα κ.α.), παιχνίδια ρόλων, κατασκευές με εικαστικά υλικά (πλαστελίνες, κολλάζ, ζωγραφική, σχέδια), έντυπες ασκήσεις, κ.α.
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ:
Το πρόγραμμα συμπεριλαμβάνει Όλους τους Εκπαιδευόμενους/ες (για τους οποίους εχει δοθεί γραπτή συγκατάθεση από τους Γονείς & Κηδεμόνες τους) και οι οποίοι συμμετέχουν στο καθημερινό πρόγραμμα του ΚΔ-ΗΦ (με Νοητική Αναπηρία, Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος, Αναπτυξιακά προβλήματα, και Σύνδρομα, Μαθησιακές δυσκολίες, κ.α.)
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:
Οι εβδομαδιαίες συναντήσεις περιλαμβάνουν τα εξής θέματα :
1. Την γνωριμία των Ωφελούμενων με το αντικείμενο του προγράμματος,
2. Τι σημαίνει Άνδρας και Γυναίκα,
3. Μεταβάσεις από την παιδική ηλικία στην Εφηβεία και την Ενηλικίωση,
4. Μέλη Σώματος,
5. Είδη Οικογενειών και ανάληψη ρόλων,
6. Κύκλοι Εγγύτητας, αποδεκτές ή μη συμπεριφορές ανά χώρο,
7. Ο Εαυτός μου, Συναισθήματα,
8. Ο Εαυτός μου στο μέλλον,
9. Προσέγγιση του ατόμου που μας ενδιαφέρει,
10. Διάκριση είδους σχέσεων,
11. Ατομική Υγιεινή,
12. Σεξουαλική Παρενόχληση και Κακοποίηση,
13. Κίνδυνοι στο διαδίκτυο
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ:
Η μεθοδολογία, τα επιμέρους στάδια περιγραφής και ανάπτυξης του προγράμματος, η ενημέρωση και συμβουλευτική των Ωφελούμενων, καθώς και η σύνδεση τους με το ευρύτερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ακολουθούν τις γενικότερες προτάσεις του Υπουργείου Υγείας (web link: https://www.moh.gov.gr) σχετικά με την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση ατόμων με ειδικές ανάγκες, και προσαρμόζονται σε κάθε συνάντηση μεταξύ των Εκπαιδευτών και των Ωφελούμενων, σύμφωνα με τις ηλικίες, τις διαγνώσεις, το νοητικό δυναμικό, τον βαθμό επικοινωνίας, την γνωστική δυνατότητα, κ.α. των συμμετεχόντων ΑμΕΑ.
ΑΝΔΡΙΑΝΑ ΚΑΛΑΝΤΖΗ
ΕΙΔΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ – ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗΣ
ΚΙΚΗ ΧΑΒΙΑΡΑ
ΝΟΣΗΛΕΥΤΡΙΑ / ΒΟΗΘΟΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗΣ